Francisca van der Kruyk, Beeldend therapeut Heemstede

Toen ik een jaar of vijftien was, gierden de hormonen door mijn lichaam en wisselden mijn gemoedstoestanden meerdere malen per dag. Ik vond emoties ingewikkeld en liet anderen niets zien. Spreken deed ik niet, want ik kon de woorden niet vinden.
Totdat ik op de middelbare school bij het vak beeldende vorming de opdracht kreeg mezelf expressief te schilderen in de emotie die ik op dat moment voelde. Ik vond dit heel spannend, maar naast mijn twee beste vrienden durfde ik dit. Voordat ik begon, zette ik mijn koptelefoon met muziek op mijn hoofd en stilletjes begon ik met een verfroller het hout zwart te maken. Toen de spanning wat was gezakt, ging ik aan de slag met kwasten. Nauwlettend hield ik iedereen in de gaten, totdat er verf op mijn handen kwam. Ik vergat de wereld om mij heen, gooide de kwasten aan de kant en begon met mijn vingers te schilderen. Nog nooit had ik zoveel contact gemaakt en ergens voelde het fijn om dat nu wél te doen. Op het stuk hout had ik verbeeld waar ik tot dan toe de woorden niet voor kon vinden.

Praten met materialen

Voor sommige kinderen of jongeren kan het moeilijk zijn om te praten over wat zij voelen of hebben meegemaakt. Andere kinderen of jongeren kunnen er wel over praten, maar maken geen contact met hun gevoel. Bij de beeldende therapie zijn er geen woorden nodig om jezelf te laten horen, te laten zien. Ik laat kinderen, jongeren, maar ook gezinnen hun verhaal vertellen middels beelden en plaatjes. Ik luister naar hen door te kijken wat en hoe zij iets maken. Ik stel vragen met materialen zoals klei, verf en gips en samen kijken we naar de antwoorden die zich voor onze ogen ontvouwen.

Emoties voelen en uiten

Eigenlijk kan beeldende therapie bij iedereen worden ingezet, maar vooral bij kinderen, jongeren en gezinnen die moeite hebben met praten of juist te veel praten. Het kan bijvoorbeeld helpen emoties beter te leren voelen en te uiten. Ook kan beeldende therapie helpen bij kinderen, jongeren en gezinnen die meer leren door te doen en ervaren in plaats van praten. Zo kunnen nieuwe vaardigheden direct worden geoefend door er een werkstuk van te maken.

Zelfvertrouwen vergroten

Wat ik heel mooi vind, is dat kinderen die bijvoorbeeld onzeker zijn en leren doorzetten, mooie dingen mogen maken en het tastbare werkstuk een plekje kunnen geven. Als ze er dan naar kijken, kunnen ze weer voor zich zien dat het best moeilijk was om door te zetten, maar dat zij dit wel hebben gedaan en het werkstuk het resultaat daarvan is. Zij kunnen er dan opnieuw trotse gevoelens bij ervaren, wat vervolgens het zelfvertrouwen vergroot.
Bij gezinnen kan het een succeservaring zijn om samen ergens aan te werken, met elkaar de verbinding op te zoeken en plezier te ervaren terwijl zij nieuwe dingen leren.

En dat maakt beeldende therapie zo mooi. Het kan breed worden ingezet en er ontstaat ruimte voor ieders verhaal.